Vælg en side

Markedsføring af en Slagter

af jan 14, 2020Markedsføring af0 Kommentarer

Den lokale slagter lever af gode det gode kød. I de senere år har folk haft den tendens at de handler alt de skal bruge i supermarkedet, da det er billigt nemt og det er hurtigt for dem i en travl hver dag.

Jeg vil herunder komme ind på nogle af de ting, som jeg mener du kan gøre for at holde gang i din slagterforretning online.

Google My Business

Det er vigtigt du er får oprette dig på Google My Business. Det som Google My Business gør for din forretning er at du kommer på side 1 uanset hvad, hvis folk søger specifikt på din forretning. Så kommer du op ude i højre side – med informationer omkring din forretning, altså rutevejledning, adresse, telefon nr og åbningstider samt billeder fra din forretning.

Der er ikke noget værre for en kunde, hvis der står du har åbent på Google og du så har lukket. Kunderne kan give dig anmeldelser på Google hvis de har en Gmail. De kan uploade billeder af det kød eller noget andet som de har købt hos dig.

Informationer du kan se via Google My Business er – Hvor mange der har trykket på ringknappen, få rutevejledning, hvor mange der har søgt på din forretning, du kan vælge hvilke billeder du gerne vil have vist først. Du kan oprette opslag med fx tilbud. Du kan se hvilke søgninger de har brugt på at finde din forretning. Hvor mange der har trykket besøg website.

Hjemmeside

Anno 2021 så er det et must have du har en hjemmeside. Tager man det til næste niveau og bor i en større by kan det være en fordel du også har bestilling via dit website – Det behøves dog ikke i mange tilfælde. Vigtigst er at du har en hjemmeside.

Hvad skal være på en Slagter Hjemmeside?

Du skal sørge for at du fortæller omkring din forretning, og hvem i er – historier / storytelling sælger altid, fordi folk danner en mening om jeres forretning.

Billeder af JERES mad, du skal ikke begynde at tage billeder fra andres website fordi de lige har nogle gode billeder. For det første kan det komme til at koste dig dyrt i ophavsret, for det andet er så har du det bedre i kroppen med at du ved det er dine egne produkter som er blevet taget billeder af, som ligger på jeres site.

Liste over produkter i sælger i jeres butik, samt priser dertil. Gerne billeder.

Månedlige tilbud – Til hjemmeside og Facebook

Køre i med mad ud af huset, som fx nytårsmenu, julemad, brunch, smørrebrød, pålægskagemand pølseborde, tapas, buffet, grill, natmad eller andre menuer. Så få det stilt op sådan at det er nemt for kunderne at se menuen for den enkle menu, gerne et billede så man kan se hvad menuen indeholder (Det er noget mange glemmer).

Har du nogle tilbud du køre hver ugen, så lav en side i menuen hvor du har fx kødpakker, dagens ret, ugens tilbud, månedens middagsmad – køre i med forskelligt mad hverdag, så lav en liste så det er nemt for folk at ringe og bestille til den dag de ønsker.

Content

Når du har fået styr på hjemmesiden, så kan man gøre det at man laver nogle blog-indlæg. Hvor du hjælper kunden til hvor da man fx får sprøde svær på sin flæskesteg.

Her kommer jeg med et par tips på blog indlæg

  • God salat til sommerfesten
  • 3 tips til anden til Mortens aften
  • Hvordan du laver den perfekte svampesauce
  • 10 gode tips til dig der lige er flyttet hjemmefra

Du kender helt sikkert til flere problemer dine kunder har, og derfor anbefaler jeg at hver gang i kunde spørger dig ind til noget angående stegning eller noget i den stil. Så skriv det ned og bliver der spurgt jævnligt om det samme, så lav et blog-indlæg omkring det. Derefter kan du annoncere det på Facebook, med det opbygger du både tillid og ekspertviden hos dine kunder.

Er du dårlig til at skrive, så forklar det via en video, hvor du evt viser det. Gør du det med video, så har du jo 2 i 1. Altså du kan skrive det ned som du siger i videoen efter du har lavet den og du har herefter 2 stykker indhold.

Google Ads

Men Google Ads også kaldt Google annoncering, kan du betale dig fra at komme i toppen af Google. Google Ads giver mening hvis du har en konkurrent i nærområdet. Hvor i ligger og kæmper om at ligge øverst på Google, har du lige startet en ny slagterbutik, så vil jeg også anbefale man gør det.

Jeg vil komme med nogle søgetermer som folk vil kunne søge på

  • Slagterbutik i (by)
  • Bedste slagter i (området)
  • Mortens aften and
  • Pålægskagemand
  • Nytårsmenuen
  • Julemad

Disse søgeord, når folk søger på det på Google. Så vil du gerne det er dig som dukker op øverst, så kunderne vælger din forretning frem for din konkurrent/kollega.

Bonus tip – Via Google Ads kan du også sørge for at komme i toppen af Google Maps.

Facebook & Instagram Ads

Du har sikkert allerede en Facebook side, Instagram er der mange slagtere som ikke er online på endnu. Dem som er, er for det meste ikke aktive derpå. Det er blevet nemmere at ligge opslag på begge medier på samme tid, det kan du gøre via Business Suite – som er en App du kan hente. Når du ligger et opslag op der, kan du nemlig ligge ud på både Facebook og Instagram på samme tid. Så du slår 2 fluer med et smæk.

Vi anbefaler ikke du bruger boost knappen, men derimod at du bruger annonceplatformen Business Manager, hvor du har lagt større muligheder end med boost knappen.

Med Business Manager, kan du vælge målgrupper, annonce formater, analyser på dine besøgende og langt mere.

Facebook Pixelen, – et stykke kode som bliver sat på dit website, er vigtig for dig at have sat op, grundet du kan annoncere mod besøgende som har været på dit website inden for de sidste 180 dage. Det gør altså at når der skal sælges grillmad, nytårsmenu, morten and eller noget helt trejde. Så har du en målgruppe som allerede kender din forretning, og det er i mange tilfælde den billigste måde at annoncere på, kontra hvad afkast det giver.

Du kan lave målgrupper, som gør at du kan sætte demografisk information, alder, køn, interesse og meget mere information, som Facebook på Facebook har givet af informationer til Facebook. – Det er derfor Facebook er det bedste annonceformat for dig som slagter.

Hvad skal du så annoncere for?

Som nævnt tidligere, køre du efter en madplan, som folk kan bestille som middagsmad kunne det være en ide at annoncere for den, hvor du annoncere for 7 dage af gangen. Altså for en uge. Det kunne også være du ville lave et tilbud på noget tapas op til weekenden, så er det her du bruger Facebook Ads for at ramme kunder som ikke allerede liker din side. – altså potentielle nye kunder.

Ekstra tips

Ligesom Google My Business, findes der sider som Yelp og Tripadvisor som flere turister bruger, disse platforme er gratis at være på, og derfor anbefales det at du bliver oprettet på disse platforme.

På din hjemmeside, kan du opsætte det der hedder en email formular, hvor du fx sender opskrifter ud til dine kunder, du kan også sende din månedlige madplan ud til dem, eller gode tilbud. Op til jule kan du sende dem tilbud på julemaden. – Det er det der kaldes email marketing. Ved du at du ikke kommer til at sende emails, så anbefaler jeg man ikke opretter det.

Opsæt Google Analytics, så du kan tracke på hvor mange der besøger dit site, og hvilke sider de besøger mest.