Vælg en side

Markedsføring af en Frisør

af jan 4, 2021Markedsføring af0 Kommentarer

Det gode ved at drive en frisør, det er jo at det er noget alle har brug for, vi skal have klippet vores hår før eller siden. Så undgår vi det ikke, heldigvis for jer der driver en frisørsalon.

Problemet for jer der driver en frisør, det er at der er så mange andre der også gør det. Så man er nød til at skille sig lidt ud på den ene eller anden måde. Derfor skal du i gang med online marketing, nogle af dine konkurrenter gør det allerede, rigtig mange af dem gør det ikke.

Jeg vil komme ind på her, hvad du kan gøre for din lokale frisørsalon online.

Google My Business

Det vigtigste for din forretning er at du bliver vist når folk søger efter dig på Google. Det er her Google My Business kommer ind i billedet, er du oprettet på Google My Business og jeg søger på din salon. Så kommer du i toppen af Google med info omkring din salon, i højre side hvis vi sidder på PC og i toppen hvis vi søger fra telefonen.

Kunderne kan skrive en anmeldelse om deres oplevelse i din salon, de kan uploade billeder, de kan se åbningstider, få rutevejledning til din salon, de kan se dit telefon nr samt de kan gå til dit website.

Hvad kan du med Google My Business, du kan ændre åbningstider, du kan ligge billeder op, du kan styre hvilke der skal blive vist først, du kan se hvor mange der har klikket få rutevejledning, hvor mange der har trykket ring op, hvor mange der har søgt på din forretning og hvor mange der har trykket på knappen til website.

Jo flere anmeldelser du har, jo højere vil du komme op på listen på Google Maps, hvis de er gode vel og mærke. Google vil gerne vise det bedste resultat, folk der søger på Google er jo (kunder) for Google.

Hjemmeside

Et meget vigtigt element for din forretning er at du har en hjemmeside. Der skal også være booking via din hjemmeside, gør du det hele via Facebook kan det også være fint, jeg anbefaler dog at du har det via din hjemmeside også. Jeg har haft kunder her i 2020 i oktober, november som kun havde booking via Facebook, som ikke kunde tage mod bookinger da det har været nede. Det gør altså at kunderne vælger nogle i mange tilfælde, da de ikke kan regne ud hvad der sker om man har lukket for booking eller noget andet.

Mange frisører har i dag sider som ligner hinanden da de kommer alle samme fra det samme firma, som håndterer bookinger i deres CRM-system. Man kan stadig have det samme system som man altid har haft selvom man skifter over til noget som passer til 2020 og er mobiloptimeret. Alle sidder på deres telefoner i dag og derfor skal man sørge for at ens site er optimeret til telefon,

Hvad skal der være på din frisørsalons hjemmeside? Du skal have billede af dit personale, gerne en lille beskrivelse af dem, om de er elever eller erfarne med 10 år i branche er ikke lige meget for alle. Og det gør også priserne mere fair over for kunden hvis hende med 10 år i branchen koster mere eleven som har været i salonen i 1,5 år.

Så skal du have booking på siden, så det er nemt for kunden at vælge hvem de vil have til at klippe en, du skal have dine forskellige priser og services på. Du skal sørge for at tidsrummet de skal vælge skal være der på.

Billeder af håropsætninger, klipninger, butikken, ja personalet som nævnt ovenfor. Har i en god telefon kan i selv tage billeder, har i brug for en fotograf så book sådan en for en dag. Kan de lave video, så er det et plus, fordi så har du så i kan lave en video fra salonen, samt i har billeder til hjemmeside. Vigtigst af alt er at du ikke vælger stockphotos eller billeder du finder på Google.

Kontakt informationer som adresse, tlf nr. og email. Skal stå meget tydeligt, lav gerne en underside hvor disse informationer også står, samt put dem i bunden af dit website.

Content

Når man har fået lavet sit website, så kan det være en god i ide at lave noget content. Altså nogle blog-indlæg. Det kan være i har været på kursus i nogle nye finesser indenfor hårdesign eller klipning, som i gerne vil fortælle jeres kunder om, så de kan komme til jer hvis de gerne vil have prøve en ny styling af deres hår. Jeg kan komme med et par eksempler her. Som også tæller godt til SEO på Google.

  • Børnefrisurer som hitter lige nu
  • Farven som de fleste vælger
  • Gode hårprodukter
  • Hvordan man undgår hårtab
  • Vores bedst sælgende produkter i året der er gået

Det er en måde at skabe tillid og vise kunden i kan noget unikt. Siger i som er frisører at det her er et hit lige nu eller hvilke hår produkter der er gode ( i har dem i butikken ). Så er det en måde at sælge jer selv på, uden faktisk at sælge, men i giver bare noget af jeres ekspertviden.

Månedlige tilbud

De dage man måske har mindre travlt altså måske tirsdagen, for at fylde de bookinger ud som man mangler der, kunne man sørge for at man måske gav noget med oven i prisen, eller har en billigere pris.

Det kunne være i har fået et parti hjem af nogle lækre hårprodukter, sælge det som et bulk salg, hvor i sælger flere produkter på engang og lav en pakkepris på produkterne.

Lav et tilbud på at man kan få klippet og farvet sit hår til en god pris.

Tilbud er med til at holde kunderne varme på jeres frisørsalon.

Google Ads

Med Google Ads, kan du lave det som der hedder search ads, hvor du kan annoncer mod søgetermer som folk søger efter på Google. I og med Google kan se hvor vi befinder os i mange tilfælde, hvis du fx søger på frisør, så kommer der frisører op i dit område, fordi Google ved du er lokaliseret i det område. Prøv at søg på det med det samme.

Kommer der nogen frisører i toppen af Google hvor der står annonce lige ovenover eller i siden, eller i bunden af Google, så er det altså dem som betaler penge for at komme frem der. Man betaler først penge når folk trykker på ens annonce, man betaler ikke noget hvis folk trykker på et af de andre søgeresultater.

Her kommer jeg med nogle søgetermer som jeg ville søge på hvis jeg skulle finde en frisør.

Frisør i (by)

Bedste frisør i (by)

Billigste frisør i (by)

Herre frisør I (by)

Opsætning af hår til bryllup

Disse termer kunne være nogle af dem som dine potentielle kunder søger efter, når de skal finde en frisør. Mange har en fast frisør som man bruger, dem skal man selvfølgelig sørge for kommer ind i ens forretning. Derfor er det vigtigt hvis man vil i gang med Google Ads, at man har en hjemmeside med et godt kvalitetsresultat – så søger jeg efter opsætning af hår til bryllup, så vil jeg altså ind på en side omkring det og ikke hvem der kan klippe mit hår billigt. Relevans og kvalitet giver bedre klikpriser og bedre resultater.

Som et lille bonustip, så kan man også via Google annoncering, sørge for at man kan komme i toppen inde på Google Maps, ved hjælp af annoncerings formatet i Google Ads.

Facebook & Instagram Ads

Med Facebook og Instagram kan du ligge opslag op lige så tosset som du har lyst til, og for at ramme nye kunder kan du bruge boost knappen, som mange i frisørbranchen har gjort. Det er dog ikke at anbefale – Du skal ind og bruge det der hedder Business Manager, som er annonceplatformen for Facebook og Instagram.

Her har du mange flere muligheder for at målrette din annoncering på Facebook og Instagram, sælger du fx gavekort som manden kan købe til konen eller kæresten, så kan du annoncere det sådan at kun manden ser det. Du kan opsætte målgrupper der gør du kan annoncer meget mere specifikt. Målgrupper som du kunne lave kunne være forældre med børn i alderen 7-13 år, det kan være demografisk placering, det kan være køn, alder, interesser, det er utroligt så specifikt man kan gå.

Op til fx konfirmationer hvor du ved mange bliver klippet op til, så kan du lave en annonce hvor du fx annoncere piger mellem 13-15 år, så de går hen og fortæller deres mor og far de gerne vil have lavet opsætning af hår hos jer. Der er mange muligheder, du behøver heller ikke gå så specifikt, det var bare for at fortælle man kan komme rigtigt tæt på et type kunde, hvis man bruger noget tid på det.

En Facebook pixel anbefales alle at sætte op, den gør at du kan annoncere mod personer som allerede har besøgt dit website. Det kaldes re-marketing, med remarketing så kommer du til at ramme kunder som allerede har en interesse for din forretning.

Et lille bonustip her, hvis du ikke har en Instagram i dag og grunden er at det tager tid at holde den ved lige. Så er Facebook kommet ud med der Business Suite som er en App til telefonen, hvor du kan lave opslag som bliver postet på både Facebook og Instagram på samme tid med et klik. Så har du ikke en Instagram, så få den sat op og få den koblet sammen med din Facebook side.

Ekstra tips

Det kan være en ide at lave et ”klippekort” hvor at hver 10 gang, så er klipningen gratis.

Svar kunderne på de anmeldelser de laver på jeres forretning.

Brug Canva.com til at lave billeder til jeres sociale medier, hvis i skal lave tilbud osv. I kan hente appen til telefonen og bruge en pause på det, så har i et post efter 10-20 minutter vil jeg skyde på. Sørg for at bruge de samme farver hvis i poster på jeres sociale medier kontinuerligt.

Opsæt på Facebook, så at hvis jeg skriver til jer. Så får jeg et svar med det samme, med et tlf nr. hvor jeg kan ringe på, på den måde føler jeg som kunde at jeg ved i har travlt i butikken og jeg derfor skal ringe for at booke en tid, eller gå på jeres hjemmeside og se om der er ledige tider.

Jesper S.