Vælg en side

Markedsføring af en Bager

af dec 30, 2020Markedsføring af0 Kommentarer

Bagerne har ikke det nemmeste liv som selvstændige, der er stor konkurrence fra supermarkeder som laver bakeoff, eller laver aftaler med bagerier som levere til supermarkeder. Det er en branche hvor priserne på produkterne ryger ned i pris, da supermarkederne synes det er et lukrativt marked og billigt for dem at komme ind på.

I dag er der omkring 700-800 bagerier rundt i Danmark, hvor der i 2008 var omkring 1500. Altså en halvering af det brød vi elsker. Nogen af de små byer som har haft en bager har ikke en bager længere.

Det koster ikke en jetjager at køre noget marketing online for en bager.

MUST HAVE – Google My Business for bagere

Google my business gør at hvis jeg på Google fx søger på bager i (by) så vil google vise dig i toppen af Google, også hvis du ikke har et website. Hvis man søger via Google Maps, som mange bruger som deres GPS på telefonen, så gør Google my business også du popper op hvis jeg søger på Bager i (by).

Det kræver at det er dig som ejer forrentningen og du kan modtage et brev på adressen med en verificeringskode.

Det gode ved Google my business er at du kan måde på hvor mange der søger på din forretning, du kan se hvor mange der trykker vis rutevejledning, du kan se hvor mange der trykker på ringer op. Du kan ændre i åbningstider eller sætte åbningstider på hvis det ikke er gjort.

Kunderne kan give dig anmeldelser 1-5 stjerner, de kan ligge billeder op af dine forretning eller billeder af det de har købt i din forretning. Du kan selvfølgelig styre hvilke billeder der skal ligge første og du kan også selv uploade billeder som du selv har fået taget til din forretning – sørg for at der ligger godt med billeder af dine specialiteter.

Hvad er vigtigt for en bager?

Det er vigtigt du har en hjemmeside, hvor du viser med billeder hvad folk kan købe i forretningen, dem hjemmeside du skal bruge, er ikke noget der skal koste dig ret meget. Du kan enten købe den via engangsbetaling eller et lille månedlig beløb – sørg for du ikke har stockphotos (billeder du har fundet på google). Det viser hvad folk kan købe i din butik og er dermed et online vindue af din butik. Brug en god telefon eller lej en fotograf for et par timer. Sørg for at dit telefonnummer og din adresse er så kunderne nemt kan finde det.

Fødselsdag brunsviger kage, hindbærsnitte kagemand, bryllupskage osv.. her er det vigtigt du lægger nogle billeder op, så kunder kan se hvad dit niveau er inden for det felt. Lav en liste over dine kager og sørg for at du har priserne oplyst – oplys at prisen på special kager kan variere.

Har du virksomheder som kunder?

Har du større virksomheder som kunder, så kan man lave et login system til de kunder, hvor man kan sørge for at kunderne nemt og enkelt kan bestille. Det gør det nemt for virksomheden og det gør også at der ikke kommer til at opstå fejl grundet man har misforstået noget via telefon – grundet større bestillinger.

Bestillingssystem for private

Vil du gerne hjælpe familier eller kunder som gerne vil handle hos bageren men ikke føler de kan nå det hver morgen, så kan man lave et bestillingssystem hvor du fx kan lave bokse med 10,20 eller 30 pizza eller pølsehorn til en god pris. Altså nogle ting som du kan lave på forkant og fryse ned.

Facebook & Instagram annoncering for bagere

Alle er på Facebook og Instagram, dine kunder er lokale – du kan være online mens dine kunder er det samme. I stedet for at bruge et hav af penge på at få artikler i avisen, hvor kunderne sidder og ser dine tilbud engang. Så kan du altså med Facebook og Instagram sørge for at dine tilbud bliver vist inden for en tidsbestemt grænse for dagen.

Fordele:

  • Du kan annoncere lokalt
  • Du kan annoncere i et bestemt tidsrum
  • Lad hver med at bruge tid på opslag hver morgen
  • Facebook Pixel, som gør du kan annoncere mod personer som allerede har interessen for din hjemmeside eller Facebook side
  • Dagligetilbud – Ugetilbud – Månedstilbud, her er det godt at ændre ud, for at skabe interesse, så lad hver med at kør de samme tilbud mere end 1 måned af gangen
  • Afhold konkurrencer for at skabe data til pixelen (Gratis opslag)
  • Annoncer for periode med tilbud, fastelavnsbolle, jordbærtærte.
  • Nyheder (som du ønsker folk skal vide du har)

Har du læst med så langt, har jeg et par tips til dig

Prøv har du en dagens eller weekendens kage som du producerer i større mængde, så sørg for at det er noget nyt og spændende, det gør kunderne kommer i din forretning – kunderne elsker det nye som de ikke har smagt før, og ved de at du har en spændende kage hver weekend så vil din bager være den kunderne tager til og køber deres kage plus det brød de mangler. En god måde at vinde kunderne over konkurrenten.

Sørg for at svare alle dine kunder som skriver til din digitalt, gerne så hurtigt som muligt. Du kan evt sætte op sådan de modtager et svar med det samme når de har skrevet til dig. Hvor du sørger for at fortælle kunden at i vil besvare deres besked hurtigst muligt. Men hvis de vil have svar med det samme, så kontakt på følgende telefonnummer. Da mange mindre bagerier ikke har tid til at tjekke deres Facebook side hele tiden.

Du kan også gå ind og arbejde på noget content som er med til at give noget til din SEO. Det kunne være opskrifter eller tips til at lave den bedste jordbærkage eller hindbærsnitte.

Alternativer til Google My Business, det er selvfølgelig godt at være tilstede hvor turisterne også kunne side og søge efter en bager. Så Yelp.com kunne være en mulighed og selvfølgelig Tripadvisor.com, det er nogle af de steder turister sidder og søger efter hvem de gerne vil besøge. Husk, som regel når en turist handler et sted og de syntes om det, så er det oftest det sted de bruger hele ferien. Og disse 2 samt Google My Business er gratis platforme for dig som virksomhedsejer.

HUSK – Når vi snakker marketing for en bager, så snakker vi ikke om at du skal vinde en kunde 1-2 gange om dage. Vi snakker om du skal sørge for at holde kunderne varme på din forretning og ikke din konkurrents forretning, det man gerne vil opnå med marketing det er at være tilstede hvor kunderne er, også blive ved med at være tilstede så folk ikke glemmer en til fordel for en anden.

Jesper S.